Akupunktur hjelper mot pollenallergi

Lagt inn av Akupunktør Annette Finne Simonsen

Nå er sesongen i gang og mange plages med tretthet, kløe og rennende øyne. Det viser seg at akupunktur kan lindre –  og enkelte blir helt symptomfri ved hjelp av behandlingsmetoden.

Våren forbindes med lys, vakker natur, blomstring og varme. Men for en stor del er det skjær i sjøen gjennom denne perioden – de som er plaget med allergi. Denne tilstanden hvor immunsystemet reagerer så kraftig når det utsettes for et bestemt antigen, at det blir til skade for organismen. Pollenallergi gir symptomer som kløe, rennende øyne, rennende og tett nese – hodepine, konsentrasjonsproblemer og tung pust og trøtthet.

Pollentypene som skaper mest allergiske reaksjoner er rakler på bjørk, or, hassel, gress, burot. Bjørka er den pollentypen de aller fleste allergikere reagerer på, og nå er sesongen for bjørkepollen er like rundt hjørnet. Fra rundt 20. april forventes spredning av pollen fra bjørk.

Behandling uten bivirkninger

Mange har fått hjelp med alternativ behandling for sine pollenplager. Det er ikke uvanlig å høre glad-historien til personer som har vært plaget i årevis og som, etter å ha brukt for eksempel akupunktur, forteller at de siden ikke har merket noe til allergien i det hele tatt og fått en fornyet livskvalitet.

Utenom sesongen kan man behandles forbyggende med akupunktur, men også nå som sesongen er gang, kan man behandles og få lindring av symptomene som følger allergien.

Mange velger å bruke legemidler for å dempe symptomene, med disse kan gi uheldige bivirkninger. Men hva sier forskning og erfaring om bruk av akupunktur ved allergi?

– Vi har ennå ikke stort nok forsknings materiale til å dokumentere akupunkturens effekt mot pollenallergi, men pasientens kliniske opplevelse er at akupunktur gir en positiv opplevelse. Det vil si symptomene letter og enkelte pasienter blir helt symptomfri, sier Cecilie Brewer, styreleder i Akupunkturforeningen.

Akupunktur er en behandlingsform uten bivirkninger, påpeker hun.

Forebygge

Selv om det nå like oppunder sesongen er symptombehandling som gjelder, går det an å planlegge og tenke forebyggende for neste års pollensesong. Den beste måten å unngå pollenutbrudd på, er å styrke kroppen før sesongen starter. Men hvis du er plaget, er det allikevel et bra alternativ å kontakte en akupunktør for lindring av plagsomme symptomer.

Artikkel fra Alternativ.no

Ta kontakt for time eller mer informasjon om behandlingen til   Annette Finne Simonsen 22437075 / 92040141

Tags: , , , ,