Smerter kan lindres med alternativ behandling

Artikkel fra Alternativ.no

Lagt inn av akupunktør Annette Finne Simonsen

En fersk undersøkelse viser at en av åtte nordmenn bruker smertestillende medikamenter hver dag. Mer naturlige metoder kan være et bedre alternativ.

Vi tar smertestillende i stor stil for små og store plager i Norge. Både i forbindelse med langvarig sykdom og akutte tilstander men også for mindre alvorlige hverdagsplager. I enkelte tilfeller kan vi være glade for at vi kan få kjemisk bedøvelse for sterke smerter, men man skal være klar over at smertestillende, lett tilgjengelige medikamenter, både kan være vanedannende og gi birvirkninger.

Alternativ behandling kan ofte være den beste smertelindrer. Noen ganger er løsningen så enkel som å praktiserer meditasjon eller å se på kunst, men også behandling med akupunktur, soneterapi, aromaterapi, bowen, massasje og osteopati – og andre metoder, har vist god effekt ved både hverdagsplager og kroniske smertetilstander.

En fersk spørreundersøkelse gjort for VG viser at syv prosent bruker smertestillende hele tiden, og fem prosent svarer at de gjør det nesten hele tiden. Det betyr at så mange som en av åtte nordmenn bruker smertestillende daglig, med eller uten resept. Undersøkelsen viser også at folk tar smertestillende over lange perioder.

Smertestillende hver gang
En annen undersøkelse blant 367 skoleelever fra Drammen, publisert i Tidsskriftet for den norske legeforening i 2009, viste at 24 prosent av guttene og 41 prosent av jentene mente smertestillende kunne brukes hver gang de hadde vondt. Blant disse hadde 91 prosent brukt slik medisin siste fire uker. Smerteterskelen vår er ulik men dette sier allikevel noe om holdninger til smertestillende medikamenter.

Som med det meste av skolemedisin kan de smertestillende pillene gi bivirkninger. Eksempelvis kan et vanlig velkjent produkt som Paracetamol gi bivirkninger som hemolytisk anemi, allergilignende reaksjoner, hypersensitivitet i forbindelse med immunsystemet og leverpåvirkning ihh til Felleskatalogen. Andre smertestillende medikamenter kan gi mer alvorlige bivirkninger.

Mange av dem som tar smertestillende i mindre plagsomme eller alvorlige situasjoner kunne istedenfor fått lindring ved hjelp av alternativ behandling.

Ryggplager
Flere av våre livsstilssykdommer, som f.eks. ryggplager og muskel og skjelettlidelser innebærer smerte. Så mange som åtte av ti får akutte ryggplager i løpet av livet. Disse smertene er ikke farlig, og det er flere ting man kan gjøre for å lindre plagene, som ikke innebærer å knaske piller. Men før man går igang med behandling bør man være klar over hvilken diagnose man har.

Akupunktur
En rekke alternativ behandlingsmetoder ar vist god effekt iforbindelse med ryggplager. Akupunktur er en av metodene som brukes. Denne behandlingsmetoden stimulerer til heling ved å behandle underliggende ubalanser i energibanene. Flere forskningsrapporter bekrefter at akupunktur har virkning mot ryggsmerter.

Soneterapi – Refleksologi
Metoden er basert på et system av soner i føttene som gjenspeiler kroppens forskjellige organer og deler. Ved sykdom eller svakhet i et organ kommer det en ømfintlig fortykkelse i underhuden i den korresponderende sonen i foten. Selve behandlingen består i det vesentlige av punktmassasje av affiserte soner.

Bevegelse
Videre anbefaler forskere nå at de med akutte smerter korsryggen er i bevegelse. Mange vil ikke bevege seg i frykt for mer smerte. Men hvis man slutter å bevege seg når man får akutte ryggsmerter kan det bli en vond sirkel og det kan oppstå forverring.

-Tidligere, så sent som på 80-tallet, ble man rådet til å holde seg i ro når man fikk vond i ryggen, men dette er en utdatert holdning og rådene vi gir nå er tvert imot, at bevegelse i de fleste tilfeller er bra, ifølge May Ringvold

alternativ.no var i kontakt med Ringvold i forbindelse med et pågående prosjekt finansiert av Høgskolen i Oslo, ”Med ryggen inn i livet – prosjekt om læring og helse” som ventes ferdig i slutten av 2012.

For noen er det fullt mulig å gå på jobb, gå en tur eller gjøre de fysiske aktivitetene man pleier å gjøre, så lenge man ikke presser seg i forhold til smerten.

Muskler og ledd
Muskelsmerter har blitt en av vår tids største folkesykdommer. Hele 50 prosent av sykemeldingene i dag skyldes smerter i muskler og ledd. Revmatisme – leddgikt, bekhterev, artrose og fibromyalgi er kjente begreper for mange nordmenn.

Ifølge Norsk Revmatikerforbund har hele 300 000 nordmenn har fått stilt en revmatisk diagnose og nesten hver eneste norske familie er berørt av en revmatisk plage.

Mange nordmenn velger alternativ behandling for ledd -og muskelplagene, og valget faller ofte på kosthold og ernæringsterapi, akupunktur, osteopati, magnetterapi, soneterapi, urtemedisin og homeopati.

Neste gang du står med smerter i kropppen og pillepakken i hånden – kanskje alternativ behandling er et bedre alternativ.

Tags: , , , , , , , ,