Allergiforskning: mindre plager og flere symptomfrie dager med akupunktur

En studie fra Hong Kong viser at akupunktur reduserer allergiske plager og øker antall symptomfrie dager. I en 2004- studie fra Kwong Wah Hospital i Hong Kong deltok 85 pasienter. Pasientene var barn og plaget av allergisk rhinitt, altså det vi omtaler som allergi her til lands. Deltakerne fikk enten akupunktur eller narreakupunktur i 8 uker (to behandlinger pr uke).

Resultatene viser at det var signifikant lavere nivåer av allergiske plager og flere symptomfrie dager for den gruppen som fikk ”ekte” akupunktur enn de som fikk narre akupunktur, både gjennom behandlingsperioden og ved oppfølging etterpå. Studien viser at akupunktur er mer effektivt enn narreakupunktur i å redusere allergiske plager samt å øke antall symptomfrie dager.

Kilde:

Ng, Chow, Ming, Hong, Lau, Tse, Kong, Wong, Wong, Fu, Kwok, Li, Ho (2004) A double-blind, randomized, placebo-controlled trial of acupuncture for the treatment of childhood persisten allergic rhinitis, Pediatrics 2004, 114(5): 1242-7

For time ta kontakt med Annette Finne Simonsen på Skillebekk Klinikken 92040141/22437075 eller mail finnsim@online.no

Tags: , , ,